دسته‌بندی نشده

خصوصیات و کاربرد ام دی اف (MDF)

خصوصیات و کاربرد ام دی اف (MDF) بسته به نوع آن متفاوت میباشد. ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش ملامینه، متداول ترین نوع روکش ام ‌دی ‌اف است که در آن فرایند، کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می‌شود. روکش‌ های تزئینی علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌ هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند.

خصوصیـات فیزیـکی و مکـانیکی بالا

دامنه وسیع دانـسیـته (وزن مخـصوص)، ضخامت و ابـعاد MDF قابل تولید

قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی

سطوح صاف و متراکم

قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف

عدم وجود معایب چوب معمولی

پروفیل دانسیته یکنواخت و همگن

قابلیت انجام رو سازی های مختلف همچون انواع روکشی های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره

پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشار

زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

خصوصیات و کاربرد ام دی اف نازک:

این تخته‌ها به کلاسهای خیلی نازک از ۵/۲ تا ۶ میلی متر و ۴ تا ۶ میلی متر تقسیم میشوند. از موارد کاربرد عمومی ام ‌دی ‌اف نازک می توان به کف کشوها، پشت کابینت ها، رویه درها و… اشاره کرد. تمام روسازی قابل انجام روی ام ‌دی ‌اف معمولی روی MDF نازک نیز اجرا میشود. سایر موارد کاربرد ام دی اف نازک عبارت است از: دیوار کوب ها، پوشش های سقف، غرفه های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل سازی، رویه لاستیک زاپاس (یدک)، پشت صندلی، رویه در، تولید تخته های انحناء دار و … می باشد.

خصوصیات و کاربرد ام دی اف ضخیم :

ام دی اف ضخیم طبق استاندارد به کلاسهای ۴۵-۳۰ میلی متر و ۶۰-۴۵ میلی متر تقسیم می شود و جهت ساخت سازه های معماری، ستونها، پایه های میز، طاقها، رویه کاری(کابینت)، کف نیمکت و کلا” در مواردی استفاده می شود که صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین کاری (خصوصا” عمیق) مسطح و با سطوح صاف نیاز است.

خصوصیات و کاربرد ام دی اف با وزن مخصوص بالا:

MDF های استاندارد معمولی با ضخامتهای ۱۹-۱۲ میلی متر معمولاً دارای چگالی ۶۵۰ تا ۸۰۰ kg/m  هستند. چگالی های بالاتر ام ‌دی ‌اف یعنی بالای ۸۰۰ نیز تولید و عرضه می شود. در واقع این کار با اضافه کردن فیبر، چسب و فشار در حین پروسه تولید اوراق سنگین تر انجام می شود که افزایش چگالی، باعث بالاتر رفتن قابلیت های ماشین کاری و سطح سازی (رنگ، روکش و…) شده و نیز خصوصیات مکانیکی و فیزیکی ام دی اف را نیز بهبود می بخشد. موارد استفاده این نوع MDF های سنگین (HDF) عبارتند از: کف پوشها، پله ها، قفسه های صنعتی، میز کار و…

خصوصیات و کاربرد ام دی اف با وزن مخصوص پائین:

MDF با وزن مخصوص ۵۵۰ تا ۶۵۰ kg/m و ULDF با وزن مخصوص زیر ۵۵ kg/m ،جهت استفاده در مواردی که وزن کمتر مورد نیاز است و نیازی به استحکام بالا وجود ندارد یا در مواردی که خواص عایق صدا بودن مورد نیاز باشد تولید و عرضه می شود. این ام دی اف ها جهت ساخت پروفیلهای تزئینی معماری، ساخت غرفه های نمایشگاهی و کلاً مواردی که جابجایی با دست مورد نیاز است و نیز حمل و نقل و ابزار خوری سریع مورد نیاز است، استفاده می شود.

ام ‌دی ‌اف با روکش های تزئینی:

مهمتـرین و غیـر قـابـل تفکیک ترین کاربرد یا آماده سازی ام دی اف جهت کاربرد نهایی، روسازی آن و خصـوصـا” روکش کردن آن می باشد. انجـام عملیـات روکـش کردن MDF امـروزه جـزء خدمات ضروری تولیدکنندگان MDF به خریداران می باشد، بطوریکه معمولاً اکثر کارخانجات بزرگ تولید ام دی اف دارای خطوط روکشی نیز هستند. انواع روکش ها شامل روکش های چوبی (گونه های مختلف)، کاغذی، ملامینه، PVC  و… می باشد.

ام دی ‌اف های قالب گیری شده:

در این روش تخته MDF به شکل خاصی که در پرس به آن داده می شود تولید می شود، مانند رویه درهای طرح دار و حالت دار، یک تکه یا ام دی افی که در کابینت و کشو و پنجره و… استفاده می شود. این محصولات را می توان به راحتی روکش نمود (پرس ممبران) و به بازار عرضه کرد. اخیراً واردات این گونه ام دی اف به ایران در حال رونق گرفتن است.

ام ‌دی ‌اف های قابل انعطاف:

بوسیله یک پیش تیمار شیمیایی روی MDF با ترکیبات الکالین، می توان به آن خواص پلاستیک (موقتی) و قابلیت انعطاف و شکل پذیری داد.

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر حشرات و قارچها:

این نوع MDF ها که بیشترین استفاده آنها در تولید بعضی از کفپوش ها است، دارای مواد ضد حشرات (حشره کش و قارچ کشی) می باشد که باعث می شود از حمله آفات در امان باشد و دوام بیشتری داشته باشد.

مقدار انتشار فرمالدئید از MDF  معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است. انتشار فرمالدئید MDF  نباید بیشتر ازgr100/mg30 باشد. این نوع MDF بیشتر در وسایل داخل خانه مانند مبلمان استفاده می شود، ولی تهویه مناسب در محل استقرار آنها نیز باید وجود داشته باشد تا فرمالدئید را از محیط خارج سازد.

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر رطوبت:

تولید MDF مقاوم در برابر رطوبت بیشتر برای استفاده در محیط با رطوبت نسبی محیط حداکثر ۸۰% بوده و با بهبود چسب اوره فرمالدئید معمولی مورد استفاده در تولید MDF یا استفاده از یک چسب ضد رطوبت جایگزین انجام می شود. تمام خصوصیات مثبت MDF معمولی در این نوع تخته ها به اضافه استحکام طولانی تر و تغییر ابعاد کمتر در اثر رطوبت وجود دارد. موارد استفاده MDF مقاوم در برابر رطوبت عبارتند از مبلمان، حمام و دستشویی، کابینت دور ظرفشویی، کف پوشها، پنجره ها، پله ها، پروفیل های خاص و…

ام ‌دی ‌اف مقاوم در برابر آتش:

برای این منظور می توان MDF را با پوشش های ضد آتش پوشاند یا مواد و نمک های خاص ضد آتش تیمار کرد، ولی بهترین راه اضافه کردن مواد ضد آتش در حین پروسه تولید است. موارد مصرف این نوع تخته ها عبارتند از پوشش دیوارها، پارتیشن ها، قفسه فروشگاهها و…

مطالب مشابه