وبلاگ

ویژگی های یک صندلی آمفی تئاتر مناسب

صندلی آمفی تئاتر تاشو

ویژگی های یک صندلی آمفی تئاتر مناسب

آمفی تئاتر از زمانهای کهن و در دوران امپراتوری روم دارای رونق فراوانی بود  ، به گونه ای که بزرگترین و با اهمیت ترین اتفاقات و مراسم ها در سالن های آمفی تئاتر برگزار می شد . سالن های تئاتر بسیار بزرگی که آثار برخی از آنها به جا مانده و جزئ میراث فرهنگی برخی کشورها محسوب می شود.

این سالن های تئاتر به صورت سنگی و سقف آنها معمولا رو باز بود ، اما این سالنها در طی سالیان متمادی از نظر ظاهر تغییرات بنیادی صورت گرفت ، و هر چه جوامع با پیشرفت همراه شده ، سالن های تئاتر هم در همان راستا بسیار پیشرفت داشته و با تکنولوژی همراه بوده است . صندلی آمفی تئاتری یکی از تغییرات بنیادی است ، که از صندلی سنگی به صندلی آمفی تئاتر تاشو تغییر حالت داده اند.

اهمیت صندلی آمفی تئاتر تاشو در چیست ؟! این سوال شاید در ذهن هر کسی به وجود بیاید ! از دلایل اهمیت صندلی آمفی تئاتر این است که اشخاص در سالن های تئاتر ساعت ها بر روی صندلی مینشینند و همین اهمیت راحتی و با کیفیت بودن صندلی را به ما خاطر نشان میکند.

ویژگی های یک صندلی مناسب این است طراحی صندلی و همچنین متریال استفاده شده در آن به صورتی باشد که موجب خستگی افراد نشده و موجبات بی حوصلگی افراد را باعث نشود .

صندلی آمفی تئاتری بایستی یک سری ویژگی ها را شامل باشد ، به دلیل اینکه صندلی های آمفی تئاتر و همچنین مبلمان سینمایی جزء کالاهای تخصصی هستند و در بازار شناخت از آنها به نسبت صندلی اداری کمتر است ، لازم است که در زمان انتخاب و خرید آنها دقت بیشتری داشته باشیم.

این مدل از صندلی ها توسط تعداد محدودی از تولید کنندگان در سطح کشور تولید میشوند و اکثر این تولید کنندگان در شهر تهران و کرج مستقر هستند و این دو شهر مرکزیت تولید صندلی آمفی تئاتر را دارند ، و صندلی ها بعد از تولید به سراسر کشور ارسال میگردد . لازم به ذکر است که این محصولات به سایر کشور های همسایه نیز صادر میگردد .

ویژگی های صندلی آمفی تئاتر تاشو

فوم صندلی

روکش صندلی

نمای کف و پشت صندلی

پایه صندلی

دسته صندلی

مکانیزم صندلی

نصب صندلی

 

فوم صندلی

فوم سرد تزریقی

فوم سرد

یکی از مهم ترین قسمت های صندلی همایش و آمفی تئاتر فوم آن است ، فوم های که میتوان در تولید صندلی استفاده کرد دو نوع است ، فوم سرد و فوم گرم . برای تولید مبلمان سینمایی و صندلی امفی تئاتری بهتر است ازفوم سرد تزریقی با دانسیته بالا استفاده کرد ، فوم سرد تزریقی استفاده شده در دوام صندلی ها بسیار موثر است ، فوم سرد حالت ارتجاعی مناسب دارد و با استفاده مکرر فرم و حالت خود را حفظ میکند .

فوم گرم از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه تر است اما از لحاظ کیفیتی با فوم سرد قابل قیاس نمی باشد ، زیرا فوم گرم بعد از مدتی نشست پیدا میکند و آن حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد . و متعاقب آن روکش صندلی از فوم جدا شده و ظاهر ناخوشایندی را به وجود می آورد . 

فوم صندلی در قسمت کفی و پشتی صندلی مورد استفاده قرار میگیرد ، و صندلی را مبله کرده  و کمک بسیاری به راحتی و آرامش شخص استفاده کننده از صندلی میکند.

روکش صندلی 

فوم های که برای صندلی آمفی تئاتری استفاده میشود به وسیله روکش هایی از جنس پارچه و یا چرم استفاده میشود .

برای این مدل از صندلی ها بهتر است از روکش پارچه استفاده شود زیرا پارچه از دوام بالاتری برخوردار است .

کیفیت روکش صندلی ها بسیار دارای اهمیت است ، به دلیل استفاده مکرر و طولانی مدت از صندلی آمفی تئاتر ، بایستی پارچه و یا چرم استفاده از نوع مرغوب باشد ، تا بعد از مدتی استفاده نخ کش نشوند و یا اینکه پرز ندهد و در صورت استفاده از چرم ، پوسته پوسته نگردد .

علاوه بر اهمیت کیفیت بالای روکش صندلی ، رنگ روکش هم بسیار مهم است ، زیرا بیشتر چیزی که از یک صندلی به چشم میخورد روکش آن است ، میتوان گفت زیبایی صندلی بیشتر در گرو طراحی و روکش آن است و باید در انتخاب آن دقت کرد.

با اینکه انتخاب رنگ روکش سلیقه ای است اما ، رنگ روکش صندلی بهتر است با دکوراسیون سالن تئاتر هماهنگ باشد و بین صندلی و دکور هارمونی برقرار باشد .

نمای کفی و پشتی صندلی

برای پوشش کف و پشت صندلی از متریال مختلفی استفاده میشود ، که میتوان به کف و پشت چوبی ، کف و پشت ABS ، کف و پشت MDF ، کف و پشت پارچه ، کف و پشت چرمی

برخی از صندلی با استفاده از چوب پرس شده چند لایه ، که در داخل دستگاه خم قرار گرفته و متناسب با قالب حالت گرفته و دارای تنوع رنگی بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

مواد ABS  از مشتقات پلاستیکی است که به صورت فشرده در قالب هایی که قبلا طراحی و تولید شده قرار میگیرد و حالت پیدا میکند . کف و پشت ABS دارای دوام بسیار بوده و در مقابل ضربه مقاوم بوده و شککندگی آن بسیار پایین است ، این ورق ها در ضخامت های مختلفی تولید میگردد ، که هر چه ضخامت بالاتر باشد مقاوم تر می باشد .

نمای برخی از صندلی ها به صورت MDF می باشد . MDF های استفاده شده به صورت 16  میل می باشد که بعد از آنکه در سایزهای مناسب برش خورده شده و لبه های آن PVC  میگردد .از مزیت های این نوع کف و پشت کیفیت بالا و همچنین در تنوع رنگ است ، که برای هماهنگ کردن دکوراسیون سالن آمفی تئاتر میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

در برخی موارد از روکشی که برای فوم کف و پشت استفاده شده برای نمای کف و پشت صندلی نیز استفاده می شود ، که میتوان هم از جنس پارچه باشد و هم از جنس چرم .

 

پایه صندلی

پایه را میتوان ستون صندلی دانست و بیشترین بار بر روی پایه صندلی قرار میگیرد ، هم وزن خود صندلی و هم وزن شخصی که روی صندلی مینشیند بر روی پایه می افتد و پایه صندلی بایستی این وزن را تحمل کند .

همین موضوع اهمیت پایه و کیفیت آن را نشان میدهد . پایه صندلی با استفاده از پروفیل های سنگین استفاده میشود که به وسیله جوش های CO2 به هم متصل میشوند و بعد از اتصالات توسط رنگ های کوره ای  الکترواستاتیک پوشش داده میشود .

 

دسته صندلی

دسته صندلی های آمفی تئاتری میتواند از دو متریال دسته چوبی و دسته انتگرال باشد . دسته چوبی از نوع چوب راش درجه یک که متناسب با دسته برش خورده و بعد از سمباده کاری رنگ میشود . این نوع از دسته ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است .

نوع دیگری از دسته ها به صورت دسته انتگرال نرم است که از مشتقات پلاستیک بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است . این نوع از دسته ها نرم بوده و سختی چوب را ندارد و  ضد خط و خش است .

دسته های صندلی دارای شکل های مختلفی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم

دسته صندلی معمولی

دسته صندلی جا لیوانی

دسته  صندلی تحریر دار

 

دسته صندلی معمولی

صندلی هایی که با دسته معمولی تولید میگردند معمولا برای سالن های تئاتر و سالن های همایشی مورد استفاده قرار میگیرند.

دسته صندلی جا لیوانی

صندلی های که دسته جا لیوانی دارند معمولا در سالن های سینمایی مورد استفاده قرار میگیرند ، که به دسته جا لیوانی و یا دسته پاپکورن دار معروف هستند.

دسته  صندلی تحریر دار

صندلی هایی که با دسته تحریر تولید میشوند معمولا برای سالن هایی که ماهیت آموزشی و امتحانی دارند استفاده میشوند و به نام صندلی با دسته آموزشی نیز معروف هستند .

 

طراحی صندلی

یکی از موارد مهمی که در سالن آمفی تئاتر بسیار حائز اهمیت است ، طراحی صندلی ها می باشد ، این صندلی ها باید به صورت ارگونومیک و مهندسی شده باشند . چرا که افرادی که از این صندلی ها استفاده میکنند ، ساعت ها بر روی آن مینشینند و این چند ساعت نشستن بر روی یک صندلی آمفی تئاتری ارگونومیک و مناسب بسیار لذت بخش است ، تا اینکه یک صندلی بی کیفیت و بدون طراحی مناسب .

ارتفاع صندلی

در زمان طراحی بایستی به ارتفاع صندلی دقت داشت ، زیرا ارتفاع هم برای اشخاص استفاده کننده از صندلی دارای اهمیت است و هم برای کسانی که در دریف های پشت سر قرار دارند ، اگر ارتفاع صندلی مناسب نباشد میتواند بر دید افراد تاثیر منفی بگذارد .

کف سالن صاف یا فلت

کف سالن رمپ یا شیب دار

کف سالن پلکانی

ارتفاع صندلی علی الخصوص برای سالن هایی که به صورت فلت هستند بسیار مهم است . در سالن هایی که کف آن صاف است امکان اینکه دید افرار به صحنه کم باشد بیشتر از سالن های دیگر است . سالنهایی با کف صاف معمولا برای سالن های کوچک و یا سالن هایی که ماهیت آموزشی دارند مورد استفاده قرار میدهند .

کف سالن شیب دار

برخی از سالن ها به صورت شیب دار است که شیب آن ها بایستی متناسب با ارتفاع سالن باشد ، اگر ارتفاع سالن کم باشد بایستی شیب کمتری به سالن داده شود .

کف سالن پلکانی%

مطالب مشابه