نکات مفید, وبلاگ

استانداردهای طراحی و بازسازی سالن آمفی تئاتر و سالن همایش

ساختار سالن آمفی تئاتر

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، سطح توقع مردم از ساخت انواع بناهای فرهنگی مانند سالن های سینما، فرهنگسراها، سالن های آمفی تئاتر ، همایش و … بیشتر شده است. از آنجا که ساخت این بناها هم زمانبر و هم پرهزینه می باشد، امکان تغییر بنا به طور سالانه وجود ندارد.

علت اصولی ساختن سالن آمفی تئاتر

بنابراین می بایست این نوع از بناها را به گونه ای طراحی کرد که حداقل چندین سال قابل استفاده باشند و طراحی آن در مدت زمان کم قدیمی نشود. بنابراین، طراحی سالن های فرهنگی مانند طراحی آمفی تئاتر به صورت حرفه ای و جامع بسیار دارای اهمیت است. همانطور که می دانید یک سالن آمفی تئاتر از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در این مقاله به بررسی نحوه طراحی آمفی تئاتر می پردازیم.

ساختار فضای سالن آمفی تئاتر

هر همایش و سخنرانی نیاز به یک فضای مناسب بر انجام اینگونه امور دارد و سالن آمفی تئاتر یکی از فضاهای محبوب برای این عملکرد است. در طراحی سالن آمفی تئاتر ایجاد تعادل بین ظرفیت برای چیدمان حداکثر صندلی مورد نیاز، دید و شنود مناسب، گردش آسان در سالن و داشتن سیستم های امنیتی و ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

 

اصول و ضوابط طراحی آمفی تئاتر بسیار پیچیده است و استانداردهای مورد نیاز آن، طراحی سالن آمفی تئاتر را تبدیل به یکی از پر چالش ترین موضوعات طراحی داخلی کرده است.

شکل سالن تئاتر:

شکل سالن تئاتر همانند اندازه و حجم آن اهمیت زیادی دارد. شکل چهار گوش انعطاف پذیر و ترجیحا پنکه ای برای سالنهای بزرگتر مناسب است. فرم پلان این سالنها به خطوط دید کافی در نمایشهای سمعی و بصری مربوط می شود. سالن سخنرانی با ظرفیت کم (تا حدود 80 نفر) با کف مسطح کاملاً رضایت بخش است.

 

کف سالنهای برزگتر برای حصول دید کامل به صورت شیبدار یا پلکانی ساخته می شود. تغییر تراز از دید چشم در ردیف صندلی ها باید یکسان باشد. حداقل این تغییر 6 سانتی متر بوده و تراز دید به طور متوسط 5/12 سانتی متر خواهد بود.

مشخصات یک سالن استاندارد

یک سالن آمفی تئاتر استاندارد، از محل هایی چون سالن ورودی و محل انتظار، سالن اجرا، فضاهای خدماتی پشت صحنه، اتاق نور و صدا، اتاق استرحت و … تشکیل شده است و چون در ایران از سالن های همایش به صورت چند منظوره استفاده می شود نوع صندلی و یا حتی ابعاد این فضاها ممکن است متفاوت باشد.

 

بی شک عمر بنای یک آمفی تئاتر یا سالن همایش از چهل سال بیشتر است و قطعا مسئولان هر سازمان یا بخش اداری به فکر بازسازی و نو کردن تجهیزات این سالن ها می افتند تا با گذشت زمان بتوانند بهترین استفاده را از آنها ببرند.

 

نکاتی درباره استاندارد و چیدمان صندلی آمفی تئاتر

فاصله ردیف صندلی های آمفی تئاتر

اندازه فاصله ردیف صندلی ها به دو عامل بستگی دارد:

  • اندازه صندلی آمفی تئاتر
  • حداقل فاصله جهت عبور تماشاچیان (با توجه به متراژ کل محیط)

اندازه و ابعاد صندلی آمفی تئاتر

اگر راحتی صندلی برای کارفرما از اولویت بالایی برخوردار باشد، باید به عرض خاص و فضایی که توسط بازوها یا دسته های صندلی در نظر گرفته می شود، توجه ویژه‌ای داشت تا اندازه واقعی آن مشخص شود.

 

طراحی طبقه

زمانی که صحبت از ابعاد صندلی ها در یک سالن آمفی تئاتر می شود ، راحتی صندلی ها تحت تأثیر نوع طراحی کف سالن نیز قرار می گیرد.

کف شیب دار یا مسطح به فرد اجازه می دهد تا زانوها و پاهای خود را در حداقل فاصله ردیف قرار دهد.

همچنین فرد می تواند از فضای باز زیر صندلی خود و فضای آزاد ایجاد شده توسط پشتی صندلی استفاده کند؛ البته این فضای آزاد با افزایش شیب کف زمین، کم می شود.

 

خط عمود صندلی

یکی از دستورالعمل‌های ایمنی جهت رعایت استاندارد صندلی آمفی تئاتر این است که هنگام طراحی و نصب صندلی‌ها باید به خط عمود و فاصله میدان دید تماشاگران مخصوصاً در زمانی که کف سالن صاف است را رعایت کرد.

 

نمونه یک سالن آمفی تئاتر استاندارد با زاویه و درجه و شیب  و اندزه بین صندلی ها و راهروها :

 


جهت ساخت تجهیز و بازسازی سالن آمفی تئاتر و سالن همایش
و خرید صندلی آمفی تئاتر و همایش

لطفا با ما تماس بگیرید و بصورت رایگان مشاوره دریافت نمایید :

02632559829(کلیک نمایید)

یا با کلیک روی دکمه بصورت انلاین مشاوره دریافت نمایید .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *